Saturday, September 6, 2008

Jururawat Nurul

Adik bongsu kesayangan, Nurul datang dari Kuantan pagi tadi. Pertama kali naik bas. Alhamdulillah selamat sampai. Bakal jururawat montok yang belum kurus-kurus lagi.

Saya seronok Nurul datang menjenguk dalam bulan Ramadhan ini. Seronok untuk mendengar cerita pengajiannya di Kuantan.

Alang dan Ateh demam. Nurul kata dia boleh rawat. Perlu lima tuala kecil. Banyaknya! Satu di dahi, dua untuk ketiak kiri dan kanan, dua untuk celah kangkang. Tak payah lah, kata saya, kat dahi cukup.

Nurul panggil Along, suruh baring atas katil. Along yang seberat 50 kilo menurut perintah. Rupanya Nurul ingin tunjukkan cara bagaimana hendak mengangkat pesakit lumpuh. Perlu tiga jururawat katanya. Memang tidak terangkat! Along yang berat, ketawa mengekek.

Nurul juga menceritakan tentang ramai jururawat yang bekerja di Arab Saudi. Saya kata, bolehlah Nurul pergi nanti. Dia menjawab, tak naklah, pakai jubah bagai!

Kemudian, Nurul memeriksa nadi di pergelengan tangan saya. 80 bpm seminit. Normal, katanya. Dia juga bercerita tentang tugasan makmal yang mencabar. Terutamanya memasang tiub bagi orang lelaki yang tidak boleh buang air kecil secara normal. Memang mencabar. Teringat arwah abah yang mengadu kesakitan selepas dipasang tiub. Abah...

Dalam hati, saya bersyukur. Semoga adik bongsu saya akan menjadi seorang jururawat yang komited dan merawat pesakit dengan ikhlas. Pemakanan zaman moden sekarang punca penyakit akan datang. Teringat saya berita baru-baru ini tentang makanan segera yang diambil sebagai sarapan oleh sebahagian besar kanak-kanak sekarang, bijirin contohnya, akan mendatangkan mudarat kepada kesihatan mereka. Saya bersyukur kerana ia bukan amalan pagi anak-anak saya.

Jururawat pekerjaan yang mulia. Semoga Nurul cemerlang dalam bakal kejayanya.

No comments: