Friday, June 19, 2009

Berkat Jumaat

Dua tahun yang lepas, setiap Jumaat, Unit Agama mengadakan Tazkirah Jumaat. Ustaz Ustazah CITU dijemput, terkadang dari Pejabat Agama Daerah Segamat dan selalu juga Ustaz Saud yang telah bersara. Emel pemberitahuan slot Jumaat tersebut dihantar kepada kami dengan begitu kreatif sekali. Cantik, berbunga-bunga dengan kalikatur kartun yang bergerak-gerak, cepat menangkap mata. Itu kerja Ustaz Shafie, kalau tak silap saya. Bagi saya yang memang senang terlupa dan kadang-kadang sengaja lupa, tazkirah mampu menggerakkan hati untuk segera bertaubat.

Namun, selepas beliau berpindah, tiada lagi slot tersebut. Mungkin atas kealpaan saya, wujud slot-slot seumpama namun saya tidak menyedarinya. Mungkin.

Sebentar tadi, Unit Agama kembali mengadakan slot Jumaat tetapi bukan tazkirah. Ia dikenali sebagai Kelas Tajwid dan Tahsin Al-Quran. Alhamdulillah, setelah sekian lama berhenti belajar dengan Ustazah Kalthom yang telah berpindah ke Melaka, kini kembali kelas yang dinanti-nanti. Ustazah Siti Fatimah yang sungguh cantik dan bersuara tegas menjadi pembimbing. Sesekali dicelah Ustaz Azrul.

Alhamdulillah, kini saya ada pembimbing bertauliah. Begitu juga dengan 29 rakan sekerja yang lain. Teringat semasa di SMKASHMS, ketika kelas Tajwid, saya belajar dalam keadaan takut kerana ustaz yang mengajar amat garang. Banyak ilmu yang terbang begitu sahaja. Dan kini dalam keadaan tenang, saya boleh menghayati kerana ustazahnya muda dari saya...dan alhamdulillah, budaya membaca Al-Quran di UiTMJ insyAllah dapat disemarakkan melalui kelas ini.

Moga Allah memberkati warga UiTMJ.

1 comment:

Anonymous said...

salam...

blh minta emel awak yg wat blog ni? ada perkara penting nak bincang..

emelkan pada mahyuddinjamal@gmail.com