Tuesday, September 2, 2008

Ramadhan Kembali

Ramadhan sudah masuk hari ke 2.

Salam Ramadhan buat semua.

Ramadhan yang setia menguji banyak perkara. Sebagai emak kepada 4 anak yang sedang membesar, kesabaran sering teruji. Johor bercuti umum selama 2 hari lagi sebagai tambahan kepada Sabtu dan Ahad. Menjelang petang, rengekan Angah, Alang dan Ateh yang kelaparan dan dahaga 'meletihkan'. Along sudah stabil.

Pukul 3 ke 4 pagi, ujian bangun memanaskan lauk untuk sahur terpaksa dilalui. Dalam keadaan penat, kaum ibu berlapang dada beribadah dalam menyediakan sahur.

Pukul 4.30 ke 5 pagi, ujian mengejut anak-anak satu ujian yang agak berat. Anak-anak bukan semuanya senang nak bangun subuh-subuh macam ni. Kaum ibu lah yang terpaksa bertungkus lumus memastikan anak-anak bersahur. Kalau terlepas,kaum ibu juga yang terpaksa menahan telinga mendengar 'ugutan' mahu berbuka kerana kelaparan melampau akibat terlepas sahur.

Pukul 4 ke 6 petang, ujian menyediakan juadah berbuka. Kaum ibu ada dua pilihan. Membeli sahaja atau memasak. Bagi yang tidak bekerja, memasak bukanlah satu ujian berat. Bagi yang bekerja, penat membuatkan kadang-kadang terfikir untuk membeli sahaja di Pasar Juadah. Namun, ada anak-anak yang lebih selera kalau ibunya yang menyediakan sendiri juadah berbuka. Walau sesedap manapun lauk pauk yang dibeli, tidak sama dengan masakan ibu sendiri.

Pukul 7 ke 9 malam, perlu pastikan anak-anak solat dan baca Al-Quran. Dalam keletihan, teringatkan yang tadarus perlu dihidupkan sepanjang bulan Ramadhan. Lain rasanya membaca Al Quran di bulan ini. Terasa lebih manis. Namun, masa masa terasa singkat. Anak-anak perlu tidur awal, supaya senang hendak bersahur pagi nanti.

Itu antara ujian-ujian seorang ibu. Ramadhan yang mulia, walau kepenatan, mesti diceriakan dengan tuntutan-tuntutan yang menjanjikan sejuta hikmah.

Ya Allah, semoga Ramadhan tahun ini, kami sekeluarga dan kaum muslimin muslimat akan mendapat keberkatan dan kasih sayang dariMu.

3 comments:

Syah said...

Selamat menyambut Ramadhan yang mubarak.

Kami yang jauh..

nurhuda_cahayapetunjuk said...

Assalamualaikum..

Puan..
Salam Ramadhan untuk puan sekeluarga..:)

Moga ada ruang untuk kita terus beribadah di bulan mulia penuh barakah ini..insyaAllah

Anonymous said...

Syah dan Imah

Salam Ramadhan..beraya kat sana la nampaknya ye..semoga kalian tabah...

Huda

Salam ramadhan untuk Cikgu...

Noraini Ismail